مجله مقالات پایونیر شاپ

اصول سیم کشی سیستم صوتی ماشین

ما طرح کلی سیم کشی یک سیستم صوتی معمولی ماشین را توضیح خواهیم داد، و همچنین در مورد ملاحظات و مراحلی حرف می‌زنیم که باید هنگام اضافه کردن یک یا دو بلندگو به آنها توجه کرد. در این مقاله، در مورد اصول کلی سیم کشی سیستم صوتی و دی وی دی فابریک ماشین‌ها حرف خواهیم زد. بخصوص، به مسئله اضافه کردن یک یا دو بلندگو به آن نگاهی خواهیم انداخت و هردوی مراحل مکانیکی و الکتریکی را بررسی خواهیم کرد. در حال خواندن متن دوباره به این توضیحات اولیه برگردید تا اساس کار از دستتان در نرود.

 

یک سیستم صوتی با دو بلندگو

یک خروجی ۴ کاناله برای دو جفت اسپیکر، و یک خروجی مونو برای یک ساب ووفر.
مرحله اول بسیار حائز اهمیت می‌باشد. هر سیم کش برق و در واقع هر متخصص امور خودرو این مرحله را سفارش خواهد کرد: با جدا کردن کابل منفی و مثبت باتری آنها را از ماشین جدا کنید. باید این کار را برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی انجام دهید. به یاد داشته باشید که بر روی بسیاری از ماشین‌های جدیدتر به “رمز رادیو” نیاز دارید تا سیستم‌های رادیویی ماشین را دوباره به کار بیاندازید.

 

مکان بلندگو

با فرض اینکه ماشین شما از قبل سیستم صدای استریو داشته و علاقه دارید به عنوان ارتقاء آن، یک یا دو بلندگو بیشتر نصب کنید، مرحله بعد مشخص کردن محل نصب آنها خواهد بود. اگر یکی از آنها را در فاصله کمتر از یک متر از رادیوی ماشین قرار دهید یا اینکه آن را مستقیما بر روی شاسی فلزی ماشین پیچ و مهره کنید، صداهای بسیار آزاردهنده‌ای در موسیقی خود خواهید شنید. دور کردن بلندگو از سیستم صوتی خودرو؛ و قرار دادن آن بر روی حلقه‌های پلاستیکی و یا نصب کردن آن بر روی جایی غیر از شاسی می‌تواند به از بین بردن صداهای اضافی کمک کند.

نصب بلندگو در صندوق عقب در خودروهای هاچ بک معمولا می‌تواند ایده مناسبی باشد، در حالی که آویزان کردن آن از هر نقطه‌ای مشخصا فکر خوبی نیست. برای اینکه مطمئن شوید گرمای بلندگو از آن خارج می‌شود، توجه داشته باشید که فضاهای تهویه آن روبه بالا باشند. بلندگوها دارای شیارهایی بر روی سطح خود هستند تا گرما به راحتی از آنها خارج شود. (بلندگوهای بزرگ ممکن است حتی بیش از حد داغ شوند.) زمان انتخاب جا برای بلندگوهای سیستم صوتی خودرو ، اطمینان حاصل کنید که فضای کافی دور و بر آنها وجود دارد تا گرمای آنها بتواند تهویه شود. پره‌های تهویه بلندگو باید به سمت کناره‌ها یا بالا باشند. نصب کردن بلندگو به صورت روبه پایین مطلقا نباید انجام شود، چرا که پره‌های خنک کننده به سمت پایین قرار می‌گیرند و گرمای خارج شده دوباره به سمت خود دستگاه بر می‌گردد.

audio-system-in-the-trunk

همچنین باید در کناره‌های بلندگو فضای کافی لحاظ کنید تا سیم کشی را انجام دهید؛ تا بتوانید دستگاه‌هایی مانند آمپلی فایر (تقویت کننده صدا)، برای چند بانده کردن صدا و غیره را نصب کنید. چند جای معمولی که آمپلی فایرها را در آنها نصب می‌کنند شامل زیر داشبورد سمت شاگرد، زیر یکی از صندلی‌ها یا در صندوق عقب می‌باشند. هر کدام از این انتخاب‌ها مزایا و معایبی دارند. زیر داشبود یا صندلی به سیم کشی کمتری نیاز دارد اما نصب کردن آنها بسیار سخت‌تر است. احتمالا باید صندلی را به صورت موقتی بیرون بیاورید. فضای صندوق عقب به راحتی قابل دسترسی است، اما سیم‌ها باید به طول خود ماشین باشند. و خب بخشی از فضای مخصوص وسایل را هم در صندوق عقب از دست خواهید داد.

 

اتصال زمین آمپلی فایر

بر طبق نظر متخصصین این کار، سیم زمین ضعیف یا نامناسب یکی از دلایل عمده مشکلات صدای استریو و عملکرد ضعیف آنها می‌باشد. (جالب است بدانید که همین مشکل دلیل شماره یک مشکلات الکتریکی در ماشین است.) همه آمپلی فایرها به یک سیم زمینی مجزا نیاز دارند، پس پیدا کردن جای مناسب برای برقراری این اتصالات بسیار حائز اهمیت است. یکی از انتخاب‌های راحت می‌تواند اتصال‌های زمین موجود باشد. به دنبال سیم یا کابلی بگردید که به بدنه یا شاسی پیچ شده باشد.

اگر تصمیم بگیرید که اتصال زمین دیگری درست کنید، باید با استفاده از مته یک سوراخ درست کنید (نکته، چک کنید که آیا در سمت دیگر فضای کافی دارید یا خیر)، و رنگ ماشین و رنگ های زیرین دور و بر آن را از بین ببرید که باعث جلوگیری از اتصال مناسب فلز به فلز می‌شود. یک پیچ فلزی با اندازه مناسب و واشر ستاره‌ای می‌توانند کیفیت اتصال زمینی را بسیار بیشتر کنند.

 

قرار دادن سیم کشی سیستم صوتی

بعد از تصمیم گیری در مورد جای بلندگو، اکنون باید در مورد مسیر سیم کشی‌ها از آمپلی فایر به سمت باتری ماشین، سیستم صوتی و اسپیکرها برنامه ریزی کنید. اگر آمپلی فایر جدید در صندوق عقب نصب شود، باید به دنبال راهی باشید تا سیم کشی را از عقب به جلو انجام دهید، در حالی که باید آن را پوشانده و دارای محافظ نیز کنید.

باید بعضی از قطعات را موقتا بیرون بیاورید تا سیم کشی را در زیر فرش ماشین انجام دهید. سیم کشی را از جاهایی انجام دهید که به راحتی قابل دسترس باشند، که از جمله آنها می‌توان به زه زیر در ماشین، کناره درها و صندلی‌ها اشاره کرد. معمولا اینها را می‌توانید به راحتی با باز کردن پیچ‌ها یا یک فشار بیرون آورید. از آنجایی که نیاز دارید یک سیم نیرو برای آمپلی فایر به صورت مستقیم به باتری ماشین وصل کنید، بهتر است سیم کشی را از سوراخ‌هایی رد کنید که قبلا برای سیم کشی‌های دیگر انجام شده‌اند.

آمپلی فایر شما نیروی خود را مستقیما از بخش مثبت باتری دریافت می‌کند، پس بهتر خواهد بود که سیم برق را از این سوراخ‌ها عبور دید. بیشتر ماشین‌ها این سوراخ را به عنوان راهی برای رد کردن بقیه سیم‌ها دارند، پس آن را پیدا کنید و سیم خود را از آن رد کنید. آمپلی فایر شما باید به همراه سیمی باشد که حدودا به اندازه طول ماشین درازا دارد. شما این سیم را از باتری موجود در موتور ماشین از طریق سوراخ پشت داشبورد و سپس از زیر قاب‌های کناری در ماشین عبور داده تا به آمپلی فایر برسند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید