با سلام خدمت مخاطبین گرامی پایونیر شاپ در این پست برای شما آموزش عایق بندی درب خودرو+چگونه خودروی خود را عایق صوتی کنیم را تهیه کرده ایم،امیدواریم که مورد استفاده و کارآمد باشد و همچنین خواهشمندیم با نظرات و پیشنهادات خود ما را یاری بفرمایید.
این عایق ها قبل از نصب رودری ها بر روی خودرو نصب می گردد . مشاهده شده در هنگام نصب دزدگیر یا تعمیر سیستم های شیشه بالابر و قفل خودرو ، این عایق ها آسیب می بینند که درچنین مواقعی می بایست عایق آسیب دیده تعویض گردد. هم اکنون شرکت فرافوم عمده تامین این قطعات را برای شرکت ایران خودرو بر عهده دارد
در زیر می خواهیم در خصوص عایق های برای «درب خودرو» صحبت کنیم که مورد استفاده قرار می گیرند .
برای اتومبیل هایی مانند : پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ و خودروی سمند و همچنین پراید عایق هایی وجود دارد تا هم از نفوذ پیدا کردن آب جلوگیری به عمل آید و هم از داخل آمدن گرد و غبار جلوگیری کنند و نهایتا موجب این شود که صدا به درون خودرو کمتر بیاید .
عایق هایی که برای اتومبیل های پژو ۴۰۵ و روآ و آردی مورد استفاده قرار می گیرند به رنگ سفید هستند و همچنین دارای جنسی از ترکیب فوم OPE و BOPP هستند .
در همه سطح این عایق های مذکور با چسب PAS پوشانیده شده است .
جنس عایق ۲۰۶ و سمند از فوم XPE فرم دهی شده و به رنگ شیری می باشد که اطراف آن بطور کامل با چسب های عایق بصورت کاملا رباتیک پوشیده شده است .
این عایق ها قبل از نصب رودری ها بر روی خودرو نصب می گردد .
مشاهده شده در هنگام نصب دزدگیر یا تعمیر سیستم های شیشه بالابر و قفل خودرو ، این عایق ها آسیب می بینند که درچنین مواقعی می بایست عایق آسیب دیده تعویض گردد.
چگونه خودروی خود را عایق صوتی کنیم !
به طور عمده عایقهای صوتی را به دو دسته کلی میتوان تقسیم کرد؛ دسته اول که بیشترین کاربرد را دارد دمپینگ مت (damping mat) نام دارد. دمپینگها بر پایه قیر و موم ساخته شده است و روی آنها یک لایه آلومینیوم پوشیده شده است. تمام دمپینگ متها خاصیت خودچسبی دارند و به علت خاصیت انعطافپذیری بالا میتوان هر روزنه را پوشش داد و به خوبی نقاط مورد نظر را عایق کرد. اما نحوه کار این دمپینگها علامت سوالی را در ذهن به وجود میآورد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
وظیفه اصلی عایقهای صوتی
هدف اصلی استفاده از عایقهای صوتی آکوستیک کردن اتاق خودرو است که علیرغم اینکه به کیفیت و شفافیت سیستم صوتی خودروی شما بهبود میبخشد، به کاهش سر و صداهای محیط خارجی خودرو به ویژه کاهش صدای حرکت چرخ خودرو روی سطح آسفالت نیز کمک میکند اما بیشترین مصرف این عایقها با هدف سیستم صوتی و کاهش نویزهای اضافی استفاده میشود. اولین وظیفه دمپینگها کاهش خرابی صدا به خصوص در استیج جلوی خودرو است که معمولا از اسپیکرهای با حجم صدای بیشتری استفاده میشود. وظیفه بعدی دمپینگها به علت چگالی بالا در جلوگیری لرزشهای ورقهای بدنه خودرو به خصوص درها و سقف خودرو ناشی از بیسها و لرزشهایی که اسپیکرها ایجاد میکنند را خنثی کند و هر چه این لرزش در بدنه خودرو بیشتر باشد، صدا بیشتر خراب میشود و از کیفیت صدا کاسته میشود. خاصیت ژلهای دمپینگها باعث کاهش طول موج امواجی که با بدنه خودرو برخورد میکند، میشود و در زمان برگشت، این امواج جذب میشوند و نویزهای اضافی از بین میرود. لازم به ذکر است، از دمپینگها همواره در سیستمهای کیفیتی و قدرتی استفاده میشود و مختص سبک خاصی نمیشود. بیشترین عملکرد دمپینگها درون درها، کف کابین خودرو، سقف و درِ صندوق خودرو است که به علت هزینه و دردسرهای بسیار از عایقکاری سقف و کف اتاق چشمپوشی میشود.
انواع دمپینگدمپینگها با توجه به محل استفاده آنها مانند سقف و کف اتاق خودرو، صندوق، زیرکاپوت، فایروال و درها دارای انواع مختلفی هستند که از نظر جنس و ضخامت متغیرند. به عنوان مثال، دمپینگهایی که با هدف عایقسازی فایروال و کاپوت خودرو استفاده میشود دارای خاصیت قیری بیشتر و ضخامت بیشتری و انعطافپذیری کمتری هستند و تحمل آنها در برابر حرارت مداوم و گرمای نور خورشید بسیار بالاتر از سایر عایقهاست. با توجه به الگوهای استفاده از عایقهای بهخصوص دمپینگها دمای پیشنهادی ۱۸ الی ۳۰ درجه به عنوان بهترین دمای نصب عایقها انتخاب شده است، زیرا در صورت سرد بودن هوا یا گرمای بیش از حد بدنه خودرو، خاصیت چسبندگی اولیه عایقها کاهش مییابد و دوباره به حالت اولیه بازنمیگردد. نکته دیگری که لازم به ذکر است، دمپینگها به صورت یکبار مصرف هستند و با کندهشدن آنها خاصیت چسبندگی خود را تا حد زیادی از دست میدهند و اثری را بر سطح چسبیده شده نمیگذارند. همچنین، ابزاری غلتک مانند از جنس پلاستیک فشرده برای این کار در نظر گرفته شده است که بتوان در سطوح صاف به خوبی عایق را با سطح کار چسباند.
نوع دیگر عایقهای صوتی که کمتر مورد استفاده قرار میگیرد دیفیوزرها (Diffuser) هستند. جنس ساختاری این نوع عایقها از فوم و اسفنجهای فشره است و به فومهای شانهتخممرغی معروف هستند. بیشترین کاربرد این سبک از عایقها در ساختار دیوارهای آکوستیک و سالنهای موسیقی است که قسمت کوچکی از وظایف این عایقها در خودرو خلاصه شده است. کاربرد دیفیوزرها به علت حالت قلهایمانند و برآمدگیها باعث شکستن امواج صوتی و بازگشت آنها به فضای اطراف میشود.
به طور معمول از دیفیوزرها در داخل درِ خودرو پشت اسپیکرها، محیط داخلی باکس به عنوان صاف کردن امواج رفت و برگشتی ساب ووفرها استفاده میشود. دیفیوزرها نیز مانند دمپینگ متها خودچسب هستند و از هرگونه کثیفکاری و بههمریختگی جلوگیری میکنند. دیفیوزرها معمولا در ورقهایی با طول یک متر و عرض ۵۰ سانت با قیمتی در محدوده ۵۰ الی ۸۰ هزار تومان به فروش میرسد.
آنچه در بازار عایقهای صوتی میگذرد
با توجه به بازار سالهای اخیر عایقهای صوتی که به دو برند گرند زیرو و ساند استریم محدود بوده است، پیشرفت قابل توجهی در بازار امروزی شکل گرفته که خرید و دسترسی عایقها را برای علاقهمندان آسان کرده است. در حال حاضر شرکتهای گلیدن، گرند زیرو، پاور ساند، ساند استریم و STP به صورت تکی و عمده در حال فعالیت هستند که تنوع عایقها به خوبی جوابگوی مصرفکنندگان هستند.
قیمت دمپینگها با ورقهای بزرگ در طول ۸۰ و عرض ۴۰سانتیمتر که درِ خودرو را به طور کامل پوشش دهد، بسته به جنس و برند بین ۶۰ الی ۱۲۰ هزار تومان متغیر است و ورقهای کوچک که در حال حاضر از برند گرند زیرو در بازار موجود است با طول ۳۸ و عرض ۲۷ سانتیمتر با قیمت بین ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان به فروش میرسد.
خودروهای ایرانی متاسفانه بدلیل مونتاژ و کیفیت نامناسب بعد مدتی و گاها حتی در شرایط نو بودن در اتاق صداهای ناهنجاری میدهند که گاه این صداها باعث عصبی شدن و ناراحتی راننده میگردد. بحث امروز برای مثال در مورد خودروی پژو ۴۰۵ میباشد. اینروزها معمولا توی خیلی از ۴۰۵ صدای تاقچه عقب باعث صلب آرامش داخل کابین میشه و من تو اکثر ۴۰۵ هایی که رو تاقچه باند های بزرگ گذاشته اند این صدا رو شنیدم.
و این مشکل بدلیل نازک بودن جنس تاقچه و بد نصب کردن نصاب هاست که بدون کمترین دقت کارشون رو انجام میدن اما چند وقته بعدش تاقچه شروع به لرزش میکنه و صدای زیادی تولید میکنه .
این موضوع زمانی بیشتر خودش رو نشون میده که جادهای کشور اکثرا دارای دست انداز های متعدد هستند.
من در این آموزش تمام تلاش خودم را کردم که هیچ گونه صدایی حتی تو دست انداز های شدید شنیده نشه که خوش بختانه بسار عالی عمل کرد و حتی کوچکترین صدا از تاقچه نیومد و این بعد از تست خودرو در شرایت مختلف بود.
ابر:
ابری که استفاده کردم قبلش مورد تست قرار گرفت که مطمعن بشم که بعدا خورد نمیشه و مقاومت خیلی خوبی در گرما و ضربه داره برای همین من تست رو روی آسفالت انجام دادم که بعد از تست به ابر مورد نظر رسیدم که کیفیت عالی داره تمام ابرها وقتی روی اسفالت و تحت فشار قرار گرفتن خورد شدن و به قطعات خیلی ریز تبدیل شدن اما این ابر کاملا سالم موند پس به نظرم خیلی خوب امد که از همین استفاده کنم.